сряда, 18 ноември 2015 г.

Как се учат нови думи по скучния начин?



Извади новите непознати думи от учедника, провери ги в речник и си ги запиши в тетрадка-речник. Когато събереш определен брой думи, започни да ги четеш, заедно със значенията им и ги запомни. След  няколко прочитания закрий дясната половина на страницата, където са значенията на български език, и се опитай да ги отгатнеш. Когато това вече се случва без грешки с всички думи, закрий лявата страна и по българското значение назови думите на чуждия език.

Ако не умреш от скука или от яд, че не можеш да ги научиш, запрати тетрадката-речник в другия край на помещението и си направи успокояваща напитка – чай, кафе или каквото ти действа добре в такива ситуации.

Ако тази статия не ти е помогнала, моля не я споделяй.



В по-горната статия видя може би нещо познато. Много е вероятно така да си учил/а думите в училище. Ако пък начините са били други, ще се радвам да ги споделиш в коментарите под статията.

Сега ще ти предложа няколко идеи, които можеш да приложиш, ако не искаш да се тормозиш повече с тетрадка-речник, когато учиш чужд език.

Учене на думи със система.

Споменатият вече начин видяхме, че не е интересен – на мозъка му е скучно да учи голи думи, които по нищо не се различават, освен буквите. Желанието за учене е силно застрашено, както е и много нищожен шансът за успех.

За щастие по света е имало и има хора, на които също им е било скучно като са учили, и са измислили начини, които са не само забавни, но и ефективни.

Пасивен и активен речник.

Разбираш почти всичко и можеш да четеш цяла книга на чуждия език, но когато се наложи сам/а да кажеш нещо, ти се губят думи? Това е така, когато имаш обемен пасивен речник и беден активен. Т.е. думите, които знаеш и разбираш, са повече от тези, които използваш самостоятелно при говорене и писане. Това се тренира и променя съответно с повече говорене и писане на съответния език. Всъщност подобно е и с родния ни език. Помисли само: използваш ли редовно всички думи, които разбираш при слушане и четене на български език?
Гледане и учене: учи думи с бележки.

Повечето текстове в началото на всеки учебник начално ниво по даден език се отнасят до ежедневието ни и до нещата, които ни заобикалят. Съответно се състоят и от конкретна лексика. За научаването й е удобно да облепиш предмети у дома с наименованията им на чуждия език. Ако залепиш надписи на мебелите и уредите, те ще са ти пред очите. Например на хладилника ще пише „fridge“ или „Kühlschrank и ще го виждаш всеки път, когато го отваряш.

Гледане и учене: картинен речник-плакат.

Подобно на тази страница от картинния ми речник можеш да си направиш плакат за дадена група думи. Разпечатай, изрежи от списание или нарисувай на лист например автомобил или къща и опиши отделните части с думите на чуждия език.

След като вече са ти познати най-важните думи от заобикалящото те пространство, започни да ги свързваш в кратки изречения, които изразяват дейности. Така можеш не само да свържеш понятията „dishes”и “dishwasher”, но към тях да добавиш и израза „to do the dishes”/”to wash the dishes”. За да свържеш новите понятия с вече научени думи, съчини кратка историйка, която съдържа думите. 

Например:

Every Sunday morning I lay the table.
Then we have breakfast.
After breakfast my friend clears the table.
Then we do the dishes together.”

Учене с всички сетива.

Ключовото при учене на думи, а и при ученето по принцип, е да се учи активно с всички сетива. Как да процедираш? Ето пример за думи, които означават конкретни неща като животни, растения или мебели: английската дума за „пиле“ е „chicken“. Какво следва да направиш:


  • Напиши думата „chicken“ няколко пъти с различен цвят, големина и шрифт.
  • Изговори думата „chicken“ няколко пъти с различен тон – силно, тихо, радостно, тъжно и т.н.
  • Затвори очи и си представи „chicken“. Как изглежда? Къде живее? Как се движи? Какъв звук издава?
  • Нарисувай „chicken“.
  • Имитирай „chicken“.

С всяка дума можеш да процедираш така:


  • Гледане: рисувай и пиши понятието.
  • Слушане: изговаряй думата на глас; слушай я от диск или се запиши ти как я четеш със собствения си глас (внимавай да е правилно!)
  • Усещане: опипай предмета, ако е възможно; представи си ситуация, в която предметът или определено усещане играе важна роля.
  • Помириши предмета или си представи как мирише.
  • Опитай се да си представиш какъв вкус имат нещата. Става не само с хранителни продукти!

Изрази учи с изречения. „to get on the bus” и “to get off the bus” се помнят по-лесно като си представиш как се качваш на един автобус, пътуваш и слизаш на друга спирка и на глас описваш какво правиш – “I get on the bus. I get off the bus.”

Това са само няколко примера с идеи за по-лесно учене, но се надявам да ти бъдат полезни.

Сподели опита си в коментарите по-долу и дай и ти предложения за по-ефективно учене. Ти какви трикове използваш?

Няма коментари:

Публикуване на коментар