Извади новите непознати думи от учедника, провери ги в
речник и си ги запиши в тетрадка-речник. Когато събереш определен брой думи,
започни да ги четеш, заедно със значенията им и ги запомни. След няколко прочитания закрий дясната половина на
страницата, където са значенията на български език, и се опитай да ги отгатнеш.
Когато това вече се случва без грешки с всички думи, закрий лявата страна и по
българското значение назови думите на чуждия език.
Ако не умреш от скука или от яд, че не можеш да ги
научиш, запрати тетрадката-речник в другия край на помещението и си направи
успокояваща напитка – чай, кафе или каквото ти действа добре в такива ситуации.
В по-горната статия видя може би нещо познато. Много е
вероятно така да си учил/а думите в училище. Ако пък начините са били други, ще
се радвам да ги споделиш в коментарите под статията.
Сега ще ти предложа няколко идеи, които можеш да
приложиш, ако не искаш да се тормозиш повече с тетрадка-речник, когато учиш
чужд език.
Учене
на думи със система.
Споменатият вече начин видяхме, че не е интересен – на
мозъка му е скучно да учи голи думи, които по нищо не се различават, освен
буквите. Желанието за учене е силно застрашено, както е и много нищожен шансът
за успех.
За щастие по света е имало и има хора, на които също им е
било скучно като са учили, и са измислили начини, които са не само забавни, но
и ефективни.
Пасивен и активен речник.
Разбираш почти всичко и можеш да четеш цяла книга на
чуждия език, но когато се наложи сам/а да кажеш нещо, ти се губят думи? Това е
така, когато имаш обемен пасивен речник и беден активен. Т.е. думите, които
знаеш и разбираш, са повече от тези, които използваш самостоятелно при говорене
и писане. Това се тренира и променя съответно с повече говорене и писане на
съответния език. Всъщност подобно е и с родния ни език. Помисли само: използваш
ли редовно всички думи, които разбираш при слушане и четене на български език?
Гледане и учене: учи думи с бележки.
Повечето текстове в началото на всеки учебник начално
ниво по даден език се отнасят до ежедневието ни и до нещата, които ни
заобикалят. Съответно се състоят и от конкретна лексика. За научаването й е
удобно да облепиш предмети у дома с наименованията им на чуждия език. Ако
залепиш надписи на мебелите и уредите, те ще са ти пред очите. Например на
хладилника ще пише „fridge“ или „Kühlschrank“ и ще го виждаш
всеки път, когато го отваряш.
Гледане и учене: картинен речник-плакат.
Подобно на тази страница от картинния ми речник можеш да
си направиш плакат за дадена група думи. Разпечатай, изрежи от списание или
нарисувай на лист например автомобил или къща и опиши отделните части с думите
на чуждия език.
След като вече са ти познати най-важните думи от
заобикалящото те пространство, започни да ги свързваш в кратки изречения, които
изразяват дейности. Така можеш не само да свържеш понятията „dishes”и “dishwasher”, но към тях да добавиш и израза „to do the dishes”/”to wash the dishes”. За да свържеш новите понятия с вече научени думи,
съчини кратка историйка, която съдържа думите.
Например:
„Every Sunday morning I lay the table.
Then
we have breakfast.
After
breakfast my friend clears the table.
Then
we do the dishes together.”
Учене с всички сетива.
Ключовото при учене на думи, а и при ученето по принцип,
е да се учи активно с всички сетива. Как да процедираш? Ето пример за думи,
които означават конкретни неща като животни, растения или мебели: английската
дума за „пиле“ е „chicken“. Какво следва да направиш:
- Напиши думата „chicken“ няколко пъти с различен цвят, големина и шрифт.
- Изговори думата „chicken“ няколко пъти с различен тон – силно, тихо, радостно, тъжно и т.н.
- Затвори очи и си представи „chicken“. Как изглежда? Къде живее? Как се движи? Какъв звук издава?
- Нарисувай „chicken“.
- Имитирай „chicken“.
С всяка дума можеш да процедираш така:
- Гледане: рисувай и пиши понятието.
- Слушане: изговаряй думата на глас; слушай я от диск или се запиши ти как я четеш със собствения си глас (внимавай да е правилно!)
- Усещане: опипай предмета, ако е възможно; представи си ситуация, в която предметът или определено усещане играе важна роля.
- Помириши предмета или си представи как мирише.
- Опитай се да си представиш какъв вкус имат нещата. Става не само с хранителни продукти!
Изрази учи с изречения. „to get on the bus” и “to get off the bus” се помнят по-лесно като си представиш как се качваш на
един автобус, пътуваш и слизаш на друга спирка и на глас описваш какво правиш –
“I get on the bus. I get off the bus.”
Това са само няколко примера с идеи за по-лесно учене, но
се надявам да ти бъдат полезни.
Сподели опита си в коментарите по-долу и дай и ти
предложения за по-ефективно учене. Ти какви трикове използваш?
Няма коментари:
Публикуване на коментар